092-normal.jpg

Torttu Pelkosenniemeläisittäin, taustalla Pyhä. Miniä kävi opissa :). Kuvauspaikka on vaara, jolla on sama nimi kuin minulla on ollut viimeisen vuosikymmenen.

Anoppilassa käydessäni olen usein saanut herkutella paksuilla ja mureilla kampanisuilla, reilussa kymmenessä vuodessa olen oppinut kutsumaan niitä myös tortuksi. (Ne luumuhillolla kruunatut ovat sitten joulutorttuja...) Pelkosenniemeläiset tortut ovat kovasti minun mieleeni, miehelleni taas maistuu ne "meilläpäin" tehdyt litteät ja pehmeän lehtevät kampanisut.

Tälle kesälle olin varannut ajan anoppini ystävän, Kylän Torttumestarin oppiin. Sinne sitten kipaisin reippaasti, voipaketti repun sivutaskussa heiluen ja käärin hihat. Torttumestari opetti minua kädestäpitäen ja lopuksi ihan kehui aikaansaannoksiani :). Tortuista kannattaa tehdä kohtuullisen pieniä, ei mitään "reelläveettäviä". Luvalla julkaisen ohjeen Pelkosenniemen torttuihin.

 

Leenan tortut

0,5 kg voita
1 kg jauhoja
3 tl leivinjauhetta
1 tl soodaa
1 tl suolaa
1 prk kermaviiliä
2 dl kylmää vettä
 

Kuutioi huoneenlämpöinen voi. Sekoita kuivat aineet. Lisää puolet jauhoista ja nypi muruiksi. Lisää kermaviili ja vesi, vaivaa mahdollisimman vähän, ettei taikina sitkisty. Lisää loput jauhoista.

Anna taikinan levätä jääkaapissa.

Leivo puolet taikinasta pötköksi ja paine pötköä hieman kasaan. Leikkaa taikinapötköstä paloja, joissa taikinaa on reilun tulitikkurasiallisen verran. Muotoile pala ja leikkaa siihen neljä vinoa viiltoa.

083-normal.jpg

Käännä pala hieman kaarevaksi, jotta sakarat irtoavat toisistaan uunissa. Halutessasi voit voidella tortut.

084-normal.jpg

Paista 250-275 asteisessa uunissa kauniin värisiksi.

085-normal.jpg