Neiti Itse
Neiti Itse kävelee,
Neiti Tietäväinen.
Yksin minä kuljen, kas,
olen nelivuotias.
Kukaan ei näin suurta saa
kädestä nyt taluttaa.
Olen Minä Itse,
Neiti Itsenäinen.

Maria Stiernstedt, suom. Kirsi Kunnas

Haluan sellaisen prinsessakakun kuin tietokoneella (barbie -kakku). Haluan ruusukakun. Haluan Hello Kitty -kakun, ei kun prinsessakakun. Haluan Hello Kittyn ja violetteja ruusuja... Nelivuotiaan mieli ehti vahdella ennen syntymäpäiviä. Lopulta ruusu-Hello Kitty-prinsessakakku tuntui parhaalta vaihtoehdolta, neljä ruusua tietenkin nelivuotiaalle. (Tuollaisessa - koristeita ripotellaan ympäri kakkua - asettelussa on se etu, että kaikki lapsivieraat saavat jotain koristetta omaan palaansa ;)

Seitsemän kananmunan kakussa on välissä suklaamousse sekä tuoreita mansikoita ja kermaa. Olen usein tehnyt kakkujen väliin suklaakermaa, mutta tällä kertaa kaksinkertaistin tuorejuusto määrän ja lopputuloksena oli jäykempi kauniisti leikkautuva suklaatäyteväli. En tiedä kumpi sitten olisi parempi, ehkä se pehmeämpi versio.

Nelivuotiaamme on sangen touhukas tapaus :) Hän ehtii vaikka ja mitä. Pienet silmät seuraavat tarkasti aikuisten puuhia ja jonain omana hetkenään pienet kädet kokeilevat kiinnostavia asioita. Kukkapenkin kitkemistä näytti kiinnostavalta, pieni rinsessa ryhtyi puuhaan omia aikojaan ja napsi tietenkin penkistä kauniita kukkia. Mummo poisti kuivia orvokkeja amppelista punaisella veitsellä ja pisti roskat pieneen punaiseen astiaan, minä myös.



Kun minä jotain haluan, niin minä HALUAN! Kaikenlaiset maanittelut ovat ihan turhia ja minä jaksan HALUTA pitkään. Minä osaan myös jo vaikka mitä ja teen Itse. Harjaan Itse hampaat (äiti saa yleensä tehdä tarkistuspesun), harjaan Itse hiukset (äiti saa ottaa ensin takut pois), vaatteiden valinnoissa minulla on Mielipiteitä.

Tämä nelivuotias ei millään malta olla tekemättä ylivoimaisen houkuttelevia asioita, vaikka tietää paremmin. Suklaapiirakan kuorrutus on valtavan hyvää suoraa piirakan päältä, voirasiassa on syviä sormenjälkiä, oman nimen voi kirjoittaa moninaisiin kiinnostaviin pintoihin tietokoneen ruudusta lähtien...

Entä mielikuvitusen lento :)))) Eilen nelivuotias Neiti Ehtivä kertoi mummolle ja papalle, ettei tykkää palasokerista vaan murskusokerista. Meillä on kotona sitä murskusokeria (hienoa sokeria). Sitä tekee jääkarhut murskuttamalla sokeria, sitten se tulee postissa kakskahva-astiaan (meidän sokeriastiassa on kaksi kahvaa). Tai eikö ne mennee kauppaan ja sieltä voi kauppiaalta hakea.