Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja ohjetta. Tässä ohjessa nimi on Tuulemantorttu, Kiitolinjaakin olen kuullut käytettävän. Tämä ohje on minusta ehkä paras, mitä olen kokeillut. Pohja vain maistuu parhaimmalta.

Jätin taikinasta puolet voista pois eli pistin vain 150g, eikä haitannut yhtään mitään. Ihan yhtä herkulliselta piirakanpohja tuntui. Kerran olen vahingossa tehnyt suklaapiirakan ilman voita kokonaan. Puolet piirakasta oli jo maisteltu, kun joku huomasi sulatetun rasvan olevan edelleen hellan kulmalla. Pohja oli hieman kumimainen, mutta hyvin näytti maistuvan.

Kookoshiutaleet eivät meinanneet tarttua, kun kuorrutteen pinta kuivahti heti. Pistin piirakan ihan pieneksi hetkeksi jälkilämpöiseen uuniin, että pinta pehmeni ja koristeet tarttuivat.

Tuulemantorttu

4 munaa

4 dl sokeria

300 g sulatettua voita

2 dl maitoa

6 dl vehnäjauhoja

4 tl leivinjauhetta

4 tl vaniljasokeria

 

päälinen:

225 g pölysokeria

4 rkl voisulaa

2 rkl kaakaojauhetta

4 rkl vahvaa kahvia

4 tl vaniljasokeria

kookoshiutaleita

 

Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Lisää voisula, maito ja jauhot vuorotellen. Paista 225.

Sekoita täytteen ainekset ja levitä hieman jäähtyneen piirakan päälle. Ripottele kookoshiutaleet.

Minä olen miettinyt, pitäisikö ottaa yhteyttä Dan Sukkeriin. Menivät ja muuttivat törkeästi pölysokeripaketin hyväksi havaittua kokoa. Perussuklaapiirakan päälisen ohjeessa on paketti pölysokeria, siis se entinen paketti eli 225g ja ei nykyinen 500g. Jospa tanskalaiset eivät tunne suklaapiirakkaa. Jos heille lähettäisi suklaapiirakanohjeen, niin he voisivat vaihtokauppana muuttaa pakkauskoon entiselleen.